söndag 7 februari 2016

SEMLEMUFFINS

Hej söndag!
Här har vi lite fixardag för till veckan kommer dom och sätter in det som ska kompletteras och förnyas i köket så lite småfix för oss att göra innan dess. Längtar så tills på tisdag då detta ska ske. I fredags kom dom nya bänkskivorna och dom är bara såå fina.

Snart kommer mor- och farföräldrar på lite söndagsfika och det passar ju perfekt då jag bakade semlemuffins igår. Tänkte ni skulle få receptet på dessa godingar. Gjorde en liten twist på fyllning efter att jag såg Roy Fares baka semlor i veckan.

 
Semlemuffins
15 stora el 20 små

3 ägg
2,5 dl socker 
75 g smör
3/4 dl mjölk
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kardemumma
en nypa salt

Fyllning:
snabbmarsan (ska ju kanske egentligen vara egen vaniljkräm men jag tog en genväg)
mandelmassa

Vispa socker och poröst. Smält smör och blanda i mjölken. Blanda alla torra ingredienser som sedan vänds ner i ägg och sockersmeten. Tillsätt smöret.
Fyll muffnsformar till 2/3 delar och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 12-15 min.
Låt muffinsen svalna. Skär sedan ut en trekankantig bit ur toppen på varje muffins. Vispa ihop en bit mandelmassa med ett par skedar snabbmarsan. Fyll muffinsarna och spritsa på grädde, sätt på locket och pudra sen över florsocker.
Njut!!
 

 
Bäst och gå och fixa till sig lite innan gästerna kommer.
Skön fortsättning på söndagen till er!
 
KRAM

1 kommentar:

Helen sa...

Mmm så gott!och vilken fina bilder :) önskar dej en riktigt skön helg. Kram

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...