söndag 13 juli 2014

När man har gjort smarrig sommarlax och raw jordgubbscheesecake

Men vilket underbart väder vi har haft i veckan, sommaren kom verkligen med besked. Idag har de dock regnat men det känns faktiskt bara skönt att få en mellandag och mysa inne och pyssla med sånt som man har lagt åt sidan när man hellre har velat njuta av det fina vädret.

Igår hade vi goa vänner på besök. Vi tog en tripp genom vårt lilla Hjo, här har det varit slöjdmässa i helgen så stan har fullkomligt invaderats av turister, vi åt glass i hamnen, kikade på båtar och tjejerna lekte på lekplatsen. Sen gick vi hem hit igen och åt mat, och hade en alldeles urmysig kväll i orangeriet.
Tänkte jag skulle dela med mig lite recept från gårdagens middag.



En bulgursallad med tomat, gurka, rödlök och jordgubbar och till det en gudomligt god laxfile. Som sås gjorde jag denna fetaoströra och ett glas rosé till, mumma.






Somrig gravad lax

ca 1 kg laxfile

2 msk rosepeppar 
1/2 tsk vitpeppar
mortla dessa tillsammans

1 dl socker
1/2 dl salt
ca 10 purjolök i skivor

Smörj en form som laxen får plats i.
Gnid in laxen med socker, salt och pepparblandningen. strö över purjolöken.
Ställ in i kylen i ett par timmar med plastfolie över.
Sätt in i ugnen i 20 min på 175 grader.



 Som efterrätt blev det en raw jordgubbscheescake, en riktig nyttighets bomb. Receptet hittade jag här.

Nu kom mannen hem från träningen så nu ska vi smaska räkor och se på VM finalen. 
Ska ni också kika?

Fin kväll till er!
Kram




5 kommentarer:

baraetthem sa...

Hej fina du!
Vilken mysig dag ni hade och er middag såg jättesmarrig ut!! Älskar grillad lax..mmm! Vi har också haft en lite mulen dag så har fixat och donat inne. Och hunnit med ett kalas. Rätt skönt som du säger när man varit ute konstant i över en vecka! Nu tittar vi också på fotboll men äter popcorn till det:)

Kramar fredrika

Unknown sa...

Hej!
Åh vad gott det ser ut!
Vi ska grilla lax i dag och kanske ska jag prova någon av dina röror!?

Ha en skön sommar!

Kram
Lotta

Anna sa...


Längesedan jag kikade runt på din fina blogg nu! Hoppas du haft en fin sommar! Vi ses snart igen ;)

Anna sa...

Hej!

Jag arbetar som frilansande stylist och letar efter hem till inredningsreportage. Skulle du vara intresserad av att visa upp ditt hem och inspirera andra så maila gärna mig på anna.bjelkholm@gmail.com så berättar jag mer! :-)

Anna sa...

Hej!

Jag arbetar som stylist och letar efter fina hem till inredningsreportage. Skulle du vara intresserad av att visa upp ditt hem och inspirera andra så maila mig på anna.bjelkholm@gmail.com så berättar jag mer! :-)

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...